- nechejte si to projít hlavou ještě jednou
- žádné dohody, žádné vyjednávání, prosby nebo přesvědčování; pouze omezení
- chcete, aby vaše děti dokázaly odlišit dobré od špatného; dnešní výchova je učí dělat, co je výhodné
- chcete, aby vaše děti při svém rozhodování braly v potaz práva a potřeby druhých; při dnešním způsobu výchovy děti zakládají svá rozhodnutí výlučně na tom, zda chtějí, nebo nechtějí prožívat následky svého jednání
- důvodem vašeho zastavení na červenou je, že na červenou zastavujete vždycky… je to ZVYK
- žádné možnosti, žádné diskuze, žádné výhružky
- řeknete-li „ne“, trvejte na tom
- chování, které ignorujete, je chováním, které připouštíte
- když děti začnou vaši autoritu zpochybňovat, odpovězte jim: „Je to můj úkol.“
- napadnou-li vaše právo něco chtít, sdělte jim: „Je to můj úkol.“
- ne znamená ne
- zapamatujte si, že trest bude účinný jen tehdy, bude-li řídkým jevem
- tato technika je zcela shodná s tou, kterou jste považovali za hloupou; jestliže vykazování na hanbu k zvládnutí násobilky nevede, nenaučí ani zdvořilosti
- dítě, po kterém se nikdy nežádá, aby jednalo patřičně, nikdy patřičně jednat nebude
- ve většině případů, kdy došlo k potrestání dětí, jsme je ani trestat nemuseli; jen jsme chtěli, aby se uměly chovat
- někdy záleží jen na způsobu prezentace
- zachoval by ses stejně, kdybych stála vedle tebe?
- proč potřebuješ k tomu, aby ses zachoval správně, abych u tebe stála?
- poté, co syn řekl: „To je mi jedno“, jeho matka odpověděla: „To je v pořádku, synku, ale mně ne, a to je také důvod, proč o tom rozhoduji já. Jednou, až ti na tom bude záležet tak jako mně, si o tom budeš moci rozhodnout sám.“
- domácnosti a školy nejsou demokracie; o věcech, které spadají do kompetence dospělých, rozhodujte vy
- každý někdy potřebujeme povzbudit; tak to zkuste, ale nezapomeňte: žádné kšefty; žádné připomínky, že to vlastně byl jeho úkol; je to dárek
- přimět děti, aby udělaly, co se jim nechce udělat, je jednou z nejdůležitějších rolí výchovy
- v reálném světě bude nejpravděpodobnějším důsledkem pokusu o umělé zvedání sebeúcty to, že děti začnou mít o sobě mnohem lepší mínění, ačkoliv se na jejich špatném chování zhola nic nezmění
- dnešní výchova je reaktivní a spoléhá na intervenci
- opravdová výchova je proaktivní a klade důraz na prevenci
- myslete na prevenci
- toto je výzva, kterou ponecháváme na vás
- je na čase vrátit výchovu do správných kolejí
- závisí na tom budoucnost našich dětí i budoucnost naší společnosti
- výchovu nelze uskutečňovat objevitelským způsobem
- stavební kameny výchovy: výchova k poslušnosti, učení dovednostem, management rozhodování
- mějte na paměti, že děti, které nejsou dobře vedeny a správně vzdělávány, jsou často nazývány „nezvládnutelné“
- přímý dohled; přímá instrukce; začít drobnostmi
- k návratu do správných kolejí: snižujte počet případů smlouvání, poskytněte více dohledu a poskytněte více vedení
- před námi je úkol, důležitý úkol
- a jestli se naše rozhodování dětem líbí nebo ne, není důležité
- a to, jestli s námi souhlasí, či nesouhlasí, není důležité
- výchova není soutěž popularity
- důležité je, že děti respektují naše rozhodnutí
- tam, kde chybí autorita, chybí i respekt
Zdroj: 12 klíčů k důsledné výchově – Ronald G. Morrish
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.